Czerwień - najgorętsza barwa

Jeden z trzech muszkieterów w świecie kolorów, który kojarzymy z miłością, szybkimi sportowymi samochodami, ale także z gniewem i silnymi emocjami.

Gdy idziemy ulicą to czerwień „krzyczy” do nas z reklam, mijających nas samochodów i od ludzi w czerwonych ubraniach. Do domów kupujemy czerwone dodatki lub modne sprzęty gospodarstwa domowego. Ze względu na intensywność tej barwy rzadziej malujemy pomieszczenia na czerwony kolor – choć płytki lub fragmenty ścian w tym kolorze świetnie sprawdzają się w kuchni. Poznajmy wpływ czerwieni na ludzi i jej społeczne znaczenie.

Czerwień w kulturze

Polska nazwa koloru czerwonego wzięła się od małych niepozornych larw robaczków zwanych czerwcami polskimi. Aż do XIX wieku Polska była jednym z największych producentów czerwonego barwnika, którego produkcja polegała na zbieraniu larw, suszeniu ich, a następnie mieleniu w celu  uzyskania karminy. Substancja ta znana jest również pod nazwą kwas karminowy lub koszenila. Był to jeden z nielicznych naturalnych barwników rozpuszczalnych w wodzie, który z czasem nie ulegał degradacji. Ze względu na popularność tego barwnika i jego niską cenę, szaty barwione na czerwono były często noszone przez polską szlachtę. Jedocześnie kolor ten w Polsce wiązany był z prestiżem.

Symbolika koloru czerwonego jest bogata i zależna od kultury, na którą spojrzymy. W Japonii czerwień jest atrybutem bohaterstwa i odwagi. W Chinach uważana jest za symbol szczęścia, pomyślności i bogactwa – dlatego panny młode zakładają czerwone suknie ślubne, by ich nowe życie okazało się pomyślne. Natomiast w Afryce znaczenie tego koloru jest zupełnie inne – to symbol żałoby. Jak jednak postrzegamy barwę czerwoną? Jakie wywołuje w nas emocje i dlaczego wiąże się z tak przeciwnymi stanami jak miłość i nienawiść?

Jak na nas działa?

Kolor czerwony jest jedną z najbardziej intensywnych barw. To właśnie dlatego hasła reklamowe albo całe reklamy często tworzone są w tym kolorze. Emocje związane z kolorem czerwonym mają swój początek w czasach pierwotnych. Zastanówmy się, z czym mogli kojarzyć czerwień pierwsi ludzie przemierzający sawanny? Ogień, krew, lawa – to wszystko są niebezpieczeństwa, których najlepiej unikać. Nasze mózgi nauczyły nas szybko reagować, gdy widzimy czerwień. Kiedyś taki odruch pozwalał ludziom przetrwać. Dziś stanowi pole do popisu dla ludzi pracujących w marketingu czy designie i dla wszystkich, którzy chcą zwrócić uwagę na siebie lub na elementy w mieszkaniu.

Kolor czerwony jest falą światła o największej długości i najmniejszej częstotliwości. Powoduje to, że nasz mózg potrzebuje najwięcej energii, aby zinterpretować tę barwę, co sprawia, że bardziej zwracamy na nią uwagę. Kolor czerwony jednocześnie wywołuje u nas wydzielanie adrenaliny i potrzebę reakcji na bodziec. Reakcja ta nie musi być związana tylko z niebezpieczeństwem. Kolor czerwony wiążemy także z miłością, namiętnością i władzą. Co warto podkreślić, każdy z tych obszarów ludzkiej egzystencji połączony jest z silnymi emocjami. Więc jak chcemy pobudzić siebie i innych, to powinniśmy zadbać o odpowiednie czerwone dodatki.

Intensywne dodatki

Kuchnia jest miejscem w domu, w którym idealnie sprawdzą się czerwone elementy i detale. Ciekawym pomysłem jest wyłożenie czerwonymi płytkami przestrzeni między blatem a półkami nad nim wiszącymi. W ten sposób stworzona przestrzeń będzie świetnie kontrastować z otoczeniem. Warto też zakupić niewielkie dodatki, takie jak czerwone kosze na owoce, zestawy noży lub łyżek do sałatek, które będą przykuwać wzrok, ale nie staną się zbyt natarczywe. Dla osób odważniejszych pozostają czerwone sprzęty AGD – modne i stylowe czerwone lodówki, ekspresy do kawy czy tostery.