Krótka pogawędka, przyjacielskie zwierzenia czy długa dyskusja – na co zwracać uwagę podczas rozmów, by zrobić dobre wrażenie i zostać pozytywnie odebranym?
Sprawa wydaje się być oczywista. Codziennie prowadzimy wiele rozmów w domu z najbliższymi, w pracy z kolegami, na klatce schodowej z sąsiadami czy podczas spotkań z przyjaciółmi. Powinniśmy więc wiedzieć, co jest ważne podczas rozmowy i jakich zachowań najlepiej unikać. Zapewne intuicyjnie to wyczuwamy i dobrze to wiemy. Przyjrzyjmy się jednak temu zagadnieniu, bo może coś nam umknęło albo o czymś zapomnieliśmy. A to przecież podczas rozmowy budujemy swój wizerunek.
Dobre podstawy
Wyobraźmy sobie, że przychodzi do nas dziecko i ma jedno pytanie – co to znaczy „rozmowa”? Jak powinniśmy mu wyjaśnić to zagadnienie, by maluch nie miał żadnych wątpliwości? Najprościej można powiedzieć, że rozmowa to wymiana myśli między co najmniej dwoma osobami, polegająca na naprzemiennym słuchaniu i mówieniu. To właśnie o tych dwóch warunkach powinniśmy szczególnie pamiętać. To są podstawy dobrej komunikacji – umiejętność słuchania i wyraźnego mówienia na obowiązujący w danej chwili temat.
Jak pokazać drugiej osobie, że się jej słucha? Przede wszystkim powinno się jej zadawać pytania na temat, o którym dana osoba opowiada. To zawsze robi dobre wrażenie i pokazuje, że jesteśmy zainteresowani i ciekawi. Nie powinniśmy się więc ciągle rozglądać i co chwila zerkać w telefon.
Pozytywny przekaz
Swój pozytywny obraz w oczach drugiej osoby zbudujemy będąc osobą uśmiechniętą i otwartą. Podczas rozmowy należy pamiętać o tych kilku prostych słowach, które mają wielką moc – dziękuję, przepraszam, proszę. Oczywiście, nie chodzi o to, by bez przerwy je powtarzać, ale gdy zajdzie taka sytuacja umieć je wypowiedzieć.
Wiele osób nie potrafi odmawiać. Jeśli już to robi, to denerwuje się, a przez to staje się niemiła i w łatwy sposób może zranić druga osobę. Umiejętność odmowy polega na spokojnym wyjaśnieniu swojego zdania, w końcu każdy ma do niego prawo, tak, by druga osoba miała okazję zrozumieć nasz punkt widzenia.
Mówienie komplementów to niezawodny sposób na pokazanie się w dobrym świetle. Oczywiście nie chodzi o powtarzanie banałów. Najlepiej działają nieoczywiste superlatywy albo te dotyczące sfer, w których dana osoba czuje się niepewnie. Czyli osobie, która wątpi w swoją wiedzę, warto powiedzieć, że jest mądra.
Psycholodzy opisują także zjawisko zwane „spontanicznym przeniesieniem cech”, które polega na tym, że mówiąc coś miłego o drugiej osobie, nam również przypisywane są te cechy. Warto więc zapomnieć o negatywnym obgadywaniu innych i wieszaniu na kimś psów.
Wady nie są takie złe
Czy powinniśmy wspominać o naszych słabościach? Oczywiście! To zbliża do siebie ludzi. Pamiętajmy jednak, żeby z tym nie przesadzać. Nie chcemy przecież wyjść na marudy. Zwierzając się ze swoich wad, musimy czuć się kompetentni w jakieś dziedzinie. Dzięki temu sprawimy wrażenie osoby szczerej, a nie zadufanego w sobie ideału.
Czyli jak w zasadzie rozmawiać, by być lubianym? Zabrzmi to banalnie, ale taka jest prawda o ludziach – mówmy do siebie z uśmiechem i szczerym zaangażowaniem.