Czy sposób wypowiedzi ma znaczenie? Jaki tematów lepiej unikać? I dlaczego nie powinno się trzymać telefonu komórkowego na stole podczas spotkania?
Codziennie prowadzimy wiele krótszych lub dłuższych rozmów. Umiejętne komunikowanie zgodne z zasadami savoir-vivre nie tylko ułatwi nam porozumienie, ale także sprawi, że nasze relacje z ludźmi będą lepsze. Bez względu na to, czy prowadzimy ożywioną dyskusję z najbliższymi, wspominamy lata szkolne z przyjacielem, czy stoimy na korytarzu i uczestniczymy w small-talku, powinniśmy zwracać uwagę na wypowiedzi interlokutora. Nie możemy zapominać, że w kulturze europejskiej przyjęte jest patrzenie na partnera rozmowy. Nie powinniśmy błądzić wzrokiem albo przyglądać się ciągle komuś innemu lub otoczeniu. Oczywiście możemy prowadzić rozmowy prywatne, wręcz intymne, ale rozmowy towarzyskie wymagają przestrzegania szerszej palety zasad.
Rozmowa towarzyska
Spotykając się na rozmowę towarzyską, powinniśmy pamiętać, by poruszać tematy, w których nasz partner będzie mógł się wypowiedzieć. Starajmy się więc dobierać tematy ogólne, dotyczące przeczytanych książek, muzyki albo sztuki. Takie podejście będzie znakiem, że traktujemy drugą osobę poważnie i z szacunkiem oraz uważamy ją za człowieka wykształconego i myślącego. W rozmowie towarzyskiej nie powinniśmy poruszać tematów osobistych, by przypadkiem nikogo nie urazić. Oczywiście można mówić o sobie. Pamiętajmy jednak, by nie przytłoczyć drugiej osoby informacjami na własny temat.
Lepiej nie poruszać tematów, które mogą prowadzić do konfliktu – takich jak polityka czy sprawy religijne. Starajmy się dobierać przedmiot dyskusji do naszego rozmówcy. Wydaje się oczywiste, by nie rozmawiać – przykładowo – o sporcie, z osobą, która w życiu nie widziała meczu. W trakcie rozmowy towarzyskiej nie powinniśmy rozmawiać o zdrowiu. Nigdy nie możemy być pewni, czy taki temat nie sprawi naszemu rozmówcy przykrości lub nie wywoła złych wspomnień.
Zachowanie i gesty
Zasady prowadzenia rozmów nie dotyczą tylko ich tematów, ale także sposobu wypowiadania się i zachowania. Starajmy się być powściągliwi co do naszych gestów. Pilnujmy się, by zbyt intensywnie nie gestykulować. Takie zachowanie może rozdrażnić i zaniepokoić drugą osobę. Oczywiście drobne gesty są wskazane – przykuwają one uwagę i wzbogacają komunikację. Pozwalają także podkreślić ważne dla nas kwestie. Siedzenie zbyt sztywno jest także niewskazane. Zamienienie się w „słup soli” sprawia wrażenie obojętności i bycia w zupełnie innym świecie, niż świat rozmowy.
Współcześnie wszyscy mamy telefony komórkowe. Starajmy się podczas rozmów nie korzystać z nich. Jeśli czekamy na ważny telefon, to uprzedźmy naszego rozmówcę, by nie czuł się potem zaskoczony. Odbierając telefon, odejdźmy od stołu czy stolika, by szybko i spokojnie porozmawiać. Przy okazji oszczędzimy innym przymusu wysłuchiwania naszych prywatnych rozmów.
Błędy komunikacyjne
Gdy prowadzimy rozmowy, powinniśmy pamiętać o barierach komunikacyjnych. Amerykański psychoterapeuta i psycholog Thomas Gordon stworzył listę blokad komunikacyjnych, które warto poznać, by uniknąć problemów podczas rozmowy. Po pierwsze nie powinniśmy krytykować naszego rozmówcy. Starajmy się nie wyrażać o nim oraz o jego życiu negatywnych uwag. Unikajmy nadawania etykiet, czyli nie patrzmy na drugą osobę poprzez stereotypy na podstawie wyglądu lub kilku wypowiedzianych zdań. Rozmawiając, nie róbmy z siebie psychologa-amatora. Stawianie pochopnych diagnoz może doprowadzić do nieporozumień i obrazić partnera rozmowy.
Teraz coś bardziej zaskakującego. Nie łączmy chwalenia z ocenianiem. Takie zachowanie może wywołać wrażenie posiadania przez nas ukrytych celów oraz próbę manipulacji. Oczywiste jest, że podczas rozmowy nie rozkazujemy i nie grozimy naszemu partnerowi. Starajmy się także unikać moralizowania i zadawania zbyt dużej liczby pytań. Zawsze powinniśmy brać pod uwagę emocje drugiej strony. Więc logiczne argumenty mogą być czasami nie na miejscu, tak samo, jak usilne uspokajanie lub udzielanie niechcianych rad. Weźmy te wszystkie rady pod uwagę i podchodźmy do naszych rozmówców z szacunkiem i zrozumieniem. To zdecydowanie ułatwi nam życie i sprawi, że będzie ono przyjemniejsze i radośniejsze.