Przyprawy poprawiające trawienie, czyli co dodawać do ciężkich dań?

Klasyczna polska kuchnia, zwłaszcza ta świąteczna, nie należy do lekkich. Ale w tradycyjne receptury są już wplecione sposoby na to, żeby potrawy nie obciążały żołądka w tak dużym stopniu. Sekretem są odpowiednio dobrane przyprawy i zioła pobudzające trawienie.

Gdy często zdarza nam się wstawać od stołu z uczuciem przejedzenia i wzdętym brzuchem, być może nasz żołądek nie radzi sobie z trawieniem tłustych i ciężkich dań. Zwłaszcza, jeśli lubimy tradycyjną polską kuchnię albo przygotowujemy potrawy świąteczne, zacznijmy obficie używać ziół wspomagających trawienie. Jeśli sam dodatek przypraw okaże się zbyt mało skuteczny, wzmocnijmy ich działanie ziołowymi naparami.

Kapusta zawsze z kminkiem

Za wzdęcia często odpowiadają potrawy zawierające warzywa kapustne, czyli kapustę białą, włoską albo czerwoną, brukselkę, brokuły lub kalafior. Dlatego też tradycyjne przepisy na bigos i kiszoną kapustę zawsze zawierają kminek, a kapustę z grochem doprawiamy majerankiem. Te przyprawy pomogą zniwelować wzdymające działanie potraw, co będzie pomocne zwłaszcza podczas wigilijnej kolacji lub świątecznego obiadu.

Majeranek do przyprawiania mięs

Mięsa, szczególnie tłuste, będą o wiele mniejszym wyzwaniem dla żołądka, jeśli obficie przyprawimy je ziołami. Tutaj naszym głównym sprzymierzeńcem jest majeranek, który znakomicie podkreśla smak potraw, a przy tym działa żółciopędnie i pobudza wydzielanie soków trawiennych. Sprawdzi się do doprawiania zarówno pieczeni i kiełbas, jak i barszczu oraz żuru. Majeranek pomoże złagodzić bóle brzucha i wzdęcia. Podobne działanie przyspieszające metabolizm będzie miał też cząber, tymianek, oregano oraz estragon.

Goździki na zgagę i wzdęcia

Kojarzące się ze świętami goździki nie tylko wprowadzają w dobry nastrój swoim aromatem, ale też pomogą uporać się z dolegliwościami żołądkowymi, takimi jak niestrawność oraz zgaga. Śmiało używajmy ich jako przyprawy. Goździki dodawajmy do ciężkostrawnych potraw, aby zapobiegać wzdęciom albo uczuciu ciężkości po obfitym, świątecznym posiłku. Chociaż warto też wiedzieć, że goździki w całości można żuć (w dodatku odświeżają oddech). W każdej postaci pobudzają wydzielanie soków trawiennych.

Ziołowe herbatki po posiłku

Przy obfitym posiłku, złożonym z ciężkich dań, samo doprawienie potraw może nie wystarczyć. Dlatego wspomóżmy trawienie ziołową herbatką. Podrażnienie żołądka złagodzi napar z melisy albo mięty. Natomiast herbata z rumianku, szałwii lub dziurawca pobudzi układ trawienny do pracy.