W trudnych czasach kwarantanny, gdy jesteśmy odizolowani od przyjaciół i rodziny, a różnorodna codzienność z dnia na dzień zamieniła się w rutynę i obowiązek pozostawania w domach, łatwo o irytację, zmęczenie i poczucie braku bezpieczeństwa. Czy w tej wyjątkowej sytuacji można usprawiedliwiać nieetyczne zachowania i zapominać o ważnych zasadach kulturalnego traktowania otoczenia? Na pewno nie. Oto kilka podstawowych zasad, które w czasach pandemii są niezwykle istotne!
Dbaj o zdrowie… otoczenia
Pamiętaj, że w czasach pandemii wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za siebie nawzajem, bo twoje zdrowie zapewnia zdrowie innym – i odwrotnie. Dlatego kiedy wychodzisz z domu, koniecznie noś maseczkę! Materiał musi zasłaniać Ci zarówno usta, jak i nos.
Chociaż medycy wciąż są zdania, że maska nie chroni noszącego przed możliwością zarażenia, lecz zabezpiecza otaczających go ludzi, to właśnie na tym polega wirusowy savoir-vivre! Wspólne bezpieczeństwo i troska przełożą się pozytywnie na zdrowie i samopoczucie nas wszystkich. Podobna rzecz ma się z zachowaniem w miejscu publicznym, kiedy kichamy lub kaszlemy – koniecznie należy to robić w zgięcie łokcia, nigdy w dłonie. To właśnie na rękach przenosimy najwięcej zarazków.
- Gdy telefon zadzwoni, to odchodzimy na bok. Odbieramy tylko bardzo ważne rozmowy. Czas na spotkaniu poświęcamy osobie/osobom, które właśnie widzimy.
- Nie zerkamy co chwilę na telefon. Powinniśmy skupić się na rozmowie.
- Smarfon nie powinien leżeć na stole. Trzymamy go w torebce lub w kieszeni.
- Pod żadnym pozorem nie gramy w gry, nawet jeśli musimy zebrać kryształki, cegiełki czy serduszka. Gra może nam przypominać się 100 razy. Dalej to tylko gra! A my mamy przed sobą realnych ludzi.
W pracy
Nie tylko w towarzystwie, ale także w pracy powinniśmy pamiętać o kilku zasadach. W końcu spędzamy w niej pół dnia. Otaczają nas różni ludzie. Aby uniknąć konfliktów i nieporozumień należy przestrzegać podstawowych zasad savoir-vivru korzystania z telefonu komórkowego. Oto kilka reguł, o których warto pamiętać:
- Na spotkaniach biznesowych telefon powinien być wyłączony. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy czekamy na ważną informację. Uprzedzamy jednak innych o tym wcześniej.
- Rozmowę kończy, ten kto ją zaczął. Brakiem taktu jest niespodziewane wyłaczanie się lub zbywanie kogoś wymówką.
- W sprawach zawodowych dzwonimi między 7 a 17. Oczywiście jeśli mówimy o standardowych godzinach pracy.
- W pracy nie siedzimy na popularnych aplikacjach, nie buszujemy po portalach społecznościowych i nie załatwiamy spraw prywatnych. Od tego mamy czas wolny.
Komunikacja miejsca i miejsca publiczne
Miłe słowo czasem wystarczy…
… by ktoś poczuł się lepiej. Jeśli wychodzisz na zewnątrz, by załatwić najpotrzebniejsze sprawy, jak na przykład zakupy – nie ulegaj nerwom i emocjom wynikającym z długich kolejek do sklepu czy brakującego towaru na półkach. Niestety negatywna atmosfera wynikająca z powyższych przyczyn najczęściej odbija się pracownikach sklepów, którzy przecież narażają swoje zdrowie i życie, by móc nas obsługiwać. Nikt nie ma wpływu na to, co dzieje się na świecie i każdy z nas przeżywa tę sytuację, dlatego bezwzględnie należy pamiętać o tym, by sprzedawców i usługodawców traktować z szacunkiem i nie wyładowywać na nich swoich negatywnych emocji! Ta sama zasada tyczy się osób, które razem z nami czekają w kolejce, by móc wejść do sklepu – należy zachować konieczny odstęp półtora metra i w żadnym wypadku nie prowokować lub nie odpowiadać na negatywne komentarze.
Pamiętaj o seniorach
To właśnie oni są najbardziej narażeni na negatywne skutki koronawirusa. Wykażmy się empatią i troską, nie wychodźmy do sklepu w godzinach wyznaczonych dla starszych obywateli, czyli od 10 rano do 12 w południe. Miejmy na uwadze zachowanie szczególnej higieny i ostrożności, gdy mijamy takie osoby na ulicy lub w środkach komunikacji – musimy pamiętać o tym, że ich życie może być zależne od naszego rozsądku. Zachowajmy go!