Savoir-vivre w świecie smartfonów

Jak najprościej włączyć się do rozmowy przy stole? Wystarczy wyłączyć telefon komórkowy i odłożyć go do torebki! W naszym zasięgu znalazły się zasady używania smartfonów.

Dzisiaj korzystanie ze smartfonów to codzienność. Posiadają je wszyscy. Nie są to już urządzenia tylko do dzwonienia. Telefony komórkowe służą do rozrywki, zdobywania wiedzy, dzielenia się przeżyciami z innymi – jedym słowem organizują nam życie. Ta fundamentalna zmiana ze sposobu korzystania z komórek wpłynęła na nas. Codziennie łączymy, to co realne, z tym, co wirtualne. Funkcjonujemy równolegle w dwóch światach. To rodzi szereg problemów i niejasności. Jak poradzić sobie w rzeczywistości, w której tak wielu z nas spędza godziny, wpatrując się w niebieski ekran? Jak korzystać ze smarfona w pracy? A co ze spotkaniami towarzyskimi – czy przy stole wypada mieć telefon?

W towarzystwie

Za pomocą jednego przycisku możemy podróżować po różnych światach. Te wirtualne wojaże wywołują równie silne reakcje i emocje, co te rzeczywiste. Przez to trudno nam oderwać się od naszych smartfonów. Ile razy widzieliście, że ktoś co chwilę zerka do swojej komórki? Przyszło? Napisał? Odebrała? Gdy jesteśmy sami w domu, to tylko my marnuje czas i nerwy. Gorzej, gdy taka sytuacja zdarza się w towarzystwie. To jest duże faux-pas. Spotykając się z kimś, powinniśmy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • Gdy telefon zadzwoni, to odchodzimy na bok. Odbieramy tylko bardzo ważne rozmowy. Czas na spotkaniu poświęcamy osobie/osobom, które właśnie widzimy.
  • Nie zerkamy co chwilę na telefon. Powinniśmy skupić się na rozmowie.
  • Smarfon nie powinien leżeć na stole. Trzymamy go w torebce lub w kieszeni.
  • Pod żadnym pozorem nie gramy w gry, nawet jeśli musimy zebrać kryształki, cegiełki czy serduszka. Gra może nam przypominać się 100 razy. Dalej to tylko gra! A my mamy przed sobą realnych ludzi.

W pracy

Nie tylko w towarzystwie, ale także w pracy powinniśmy pamiętać o kilku zasadach. W końcu spędzamy w niej pół dnia. Otaczają nas różni ludzie. Aby uniknąć konfliktów i nieporozumień należy przestrzegać podstawowych zasad savoir-vivru korzystania z telefonu komórkowego. Oto kilka reguł, o których warto pamiętać:

  • Na spotkaniach biznesowych telefon powinien być wyłączony. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy czekamy na ważną informację. Uprzedzamy jednak innych o tym wcześniej.
  • Rozmowę kończy, ten kto ją zaczął. Brakiem taktu jest niespodziewane wyłaczanie się lub zbywanie kogoś wymówką.
  • W sprawach zawodowych dzwonimi między 7 a 17. Oczywiście jeśli mówimy o standardowych godzinach pracy.
  • W pracy nie siedzimy na popularnych aplikacjach, nie buszujemy po portalach społecznościowych i nie załatwiamy spraw prywatnych. Od tego mamy czas wolny.

Komunikacja miejsca i miejsca publiczne

Jadąc pociągiem, autobusem lub tramwajem powinniśmy także pamiętać o paru zasadach korzystania z telefonu komórkowego. Zazwyczaj jadą z nami inne osoby, a one niekoniecznie chcą poznawać sekrety naszego życia prywatnego lub słuchać naszej muzyki. W komunikacji miejskiej i miejscach publicznych nie powinno się:

  • Jeśli nie musimy, to nie rozmawiamy przez komórkę. Zawsze możemy to zrobić po wyjściu z autobusu lub w tramwaju. Podczas dłuższych podróży koleją powinniśmy wyjść z przedziału, aby odebrać telefon.
  • Także w kolejce w sklepie powinniśmy unikać rozmów przez telefon. Przyznacie, że irytujące jest, jak ktoś za Wami krzyczy coś do słuchawki i jednocześnie do Waszego ucha.
  • Nie robimy zdjęć innym. Nawet jak czujemy się wielkimi artystami miejskimi. Niektórzy tego sobie nie życzą.
  • Gdy gramy w gry lub słuchamy muzyki na telefonie, to róbmy to w słuchawkach. Nikt nie chce słuchać irytujących dźwięków zdobywanych poziomów i spadających monet.

Na koniec jeszcze taka mała rada – ustawmy w naszych telefonach dzwonek z rosnącymi tonami. Niektórzy mają włączone tak głośne powiadomienia, że nawet pomniki podskakują na ich dźwięk. Pamiętajmy – dzwonek i sygnał powiadomienia ma nas informować, a nie wyrywać z butów!